Deze oliefilteradapter ring (gaat ook wel door het leven als sandwichplate) monteer je tussen het oliefilter en motorblok.Op een oliefilter adapterring kun je zowel oliedruk- als olietemperatuurzenders monteren. In een ring zitten 3 aansluitingen zodat je er altijd eentje kunt vinden waar je voldoende ruimte hebt om de zender te monteren. Omdat een oliedrukzender ongeveer de afmeting heeft van een golfballetje is het makkelijk dat er verschillende plaatsten zijn waar de de drukzender kunt monteren. Een temperatuurzender is een stuk compacter en kun je eigenlijk overal wel kwijt. Een plaatsje vinden om een oliedrukzender te monteren lukt vaak wel. Met een Y-adapter of een T-adapter kun je op de plaats van de originele drukzender vaak relatief eenvoudig een aftakking maken om een drukzender te monteren voor je (inbouw) oliedrukmeter. De olietemperatuurzender is vaak een stuk lastiger omdat deze na de schroefdraad nog een uitstekend deel heeft waar de daadwerkelijke temperatuuropnemer in zit. Je kunt een temperatuurzender bijvoorbeeld niet monteren in een schroefdraadadapter of in een T-adapter omdat deze niet voldoende diepte hebben. Een oliefilteradapterring is dan de perfecte oplossing. Niet alleen omdat het je de mogelijkheid geeft om temperatuur en druk te meten maar ook omdat je op de beste plaats van de motor meet. Bij het oliefilter is de olie altijd in beweging, de temperatuur die je daar meet is dus ook de werkelijke temperatuur in de motor. Ga je olietemperatuur meten bij de carterplug dan meet je op het meest beroerde deel van de motor. De olie staat hier zo'n beetje stil, en het is het laagste deel van de motor. Eventuele vervuiling verzameld zich dus bij de carterplug. Vaak is deze overigens ook magnetisch om kleine metaaldeeltjes vast te kunnen houden. Ga je de carterplug vervangen door een temperatuurzender dan ben je deze magnetische functie ook kwijt. Doordat je meet in het laagste deel van het oliesysteem zit je ook gelijk in het koudste deel, als dan de olietemperatuur plots op gaat lopen dan is hij in de rest van de motor al even veel te hoog. Je loopt dus eigenlijk achter de feiten aan. De carterplug (of carterstop) zit vaak vol in de rijwind, dat zorgt er ook nog voor dat de sensor een extra lage temperatuur aan geeft, en dus niet echt betrouwbaar is. Betrouwbaarheid is iets wat je natuurlijk wel wilt hebben als je essenciele gegevens van de motor aan het meten bent. Let op! Deze oliefilteradapterring past alleen op motoren met externe oliefilters. Heb je een inbouwfilter / cassette filter dan kun je deze adapter niet gebruiken. Voor bepaalde modellen van BMW hebben we een speciale adapter die op het oliefilterhuis past.Weet je niet wat voor filter er op jouw motor zit, of weet je niet welke schroefdraad je moet hebben voor je oliefilter? Stuur ons dan even een mailtje met de gegevens (kenteken) van jouw auto. Wij kijken het dan even voor je na. Het kan voorkomen dat de bevestigingsbout van de adapter net niet voldoende schroefdraad heeft om de ring vast te kunnen zetten aan het motorblok. Dit komt voor bij o.a. sommige Opel & Toyota motoren. Dit is op te lossen door een stukje uit het hart van de adapter te (laten) frezen. Er zijn helaas geen langere bevestigingsbouten leverbaar. Terug naar zenders & accessoires.
Leveringsomvang:
Oliefilter adapterringdraadbus(sen) voor de bevestiging van de ring op het motorblok2x blindstop om niet gebruikte aansluiting af te doppenElke oliefilteradapterring heeft minimaal 2 aansluitmogelijkheden. Deze zijn altijd voorzien van 1/8-27 NPT schroefdraad.Bij het bestellen de gewenste schroefdraad van het oliefilter aangeven!
Snelle levering
we beschikken over een grote voorraad en kunnen je bestelling dan ook snel afleveren.
Gratis verzenden
vanaf € 100,- bezorgen we je bestelling gratis thuis. Ook in België
20 jaar ervaring
wij hebben al 20 jaar ervaring met auto's, elektronica, tuning styling